worriorlogo
Systema Romania
Acasa Principii Cursuri Contact Filme Instructor Linkuri Media English

 

 

systema romania




Principiile Systemei:

Simplistic vorbind Systema are la baza un singur tel: scaparea din fata oricarui pericol prin miscare naturala. Patru principii sunt folositoare pentru asta:

1. Respiratia

Este primul lucru pe care il facem cand ne nastem si ultimul cand murim. Cu toate astea, nu ne invata nimeni cum sa respiram, se presupune ca din moment ce o facem, stim si cum. Exista o gramada de discipline care ne invata tehnici de respiratie, daca vrem sa invatam acest lucru. Systema este si ea una dintre ele. In Systema nu ne tinem niciodata respiratia (decat sub apa sau intr-un mediu toxic), ea fiind un flux-reflux de energie care asigura armonia functionarii corpului. Cand ne speriem se taie respiratia; este prima reactie. Concomitent, muschii se contracta si ramanem impietriti. Reactia este una instinctiva, care dateaza din vremurile cand intalnirea cu animalele salbatice carora le puteam cadea victime, era un lucru frecvent. Daca stateai nemiscat puteai spera sa nu fii observat, daca o luai la fuga puteai sa ajungi felul principal al unei mese copioase. Acest lucru il facem instinctiv in cazul in care ne intalnim cu fiare salbatice capabile sa ne puna viata in pericol. Ce trebuie noi sa intelegem este ca aceasta reactie nu isi are locul in cazul unei amenintari umane sau a unui obiect in a carui traiectorie ne aflam. Daca suntem pe strada si o masina iese din senin si ne sperie, nu trebuie sa ramanem “inghetati” pe loc. Trebuie sa trecem de momentul “inghetului” prin repornirea constienta si imediata a respiratiei si sa ne miscam cat mai rapid din calea pericolului. De la respiratie la miscare insa, mai ales in cazul in care muschii sunt incordati, mai este un pas - relaxarea.

2. Relaxarea

Asta este poate ceea ce face Systema diferita de conceptia oamenilor despre artele martiale, majoritatea de origine orientala. Avem grupe de muschi flexori si extensori care au roluri complementare, iar atunci cand ne incordam, amandoua grupele se incordeaza. Daca facem miscare incordati, o grupa de muschi o va impiedica pe cealalta, pentru ca amandoua vor sa isi faca treaba, una dintre ele primand insa. Itr-un fel, una trage hais si alta cea. De aceea, o lovitura de pumn cu bratul incordat va fi mai putin eficienta decat una cu bratul relaxat, pentru ca este “trasa inapoi” de grupa de muschi care nu ar trebui sa fie incordata. Relaxarea de asemenea ajuta nu numai la libertatea de miscare ci si la consumul de oxigen al organismului, din moment ce numai o grupa de muschi cere mai mult oxigen, nu si cealalta. Relaxarea in Systema presupune numai incordarea grupelor de muschi necesare pentru scapare prin economie de miscare, ceea ce ne aduce la urmatorul principiu: miscarea.

3. Miscarea

In general cand spun miscare ma refer la deplasarea pe terenul de lupta atat cat si pe axa verticala. O tinta miscatoare este mai greu de atins decat una statica. Mai tarziu, cand deja am invatat sa ne folosim miscarea naturala, nu mai avem nevoia de a ne deplasa atat de mult pe teren, corpul stiind cum sa se apere si stand pe loc, obtinand astfel economie de miscare si deci energie. Cresterea nivelului de cunoastere al Systemei ne ajuta pentru cand crestem in varsta si devenim din ce in ce mai limitati de conditia fizica. Atunci economia de miscare ne va scoate din pericol fara a ne rani. In Systema, miscarea are loc astfel incit nu numai ca scapam de atacul adversarului, dar putem sa ne folosim si de energia acestuia pentru a-l dobori. Ceea ce ne aduce la ultimul principiu al Systemei.

4. Continuarea miscarii adversarului

In Systema, in general nu se folosesc parari sau blocari ale miscarii oponentului prin forta bruta. Astfel de practici sunt distructive pentru oase si muschi atat cat si ineficiente in fata unui adversar considerabil mai mare decat noi. Aici Systema se aseamana cu Aikido sau Tai Chi, care folosesc redirectionarea energiei adversarului. Stand aproape de adversar, de obicei la o lungime de antebrat, putem prin rotire (fie in jurul axei noastre, fie in jurul axei adversarului) sa continuam miscarea dincolo de punctul in care trebuia sa se sfarseasca, scotand astfel adversarul din balans.